Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Postdistributørene. Sammen med medgrunnleggerne Samuel Bigirimana og Alvin Dammann Leer, har Natasha Abbas Jankovic (bildet) laget en postemballasje av resirkulerte plastflasker, som skal kunne gjenbrukes minst 100 ganger.

Postdistributørene. Sammen med medgrunnleggerne Samuel Bigirimana og Alvin Dammann Leer, har Natasha Abbas Jankovic (bildet) laget en postemballasje av resirkulerte plastflasker, som skal kunne gjenbrukes minst 100 ganger.

Natasha Abbas Jankovic vil revolusjonere måten vi pakker post på

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Å bygge nettverk er en viktig ingrediens i suksessen til Natasha Abbas Jankovic.

– Det er litt kaotisk om dagen, sier Natasha Abbas Jankovic (28), da hun ankommer kontoret på Fridtjof Nansens plass i Oslo sentrum noen minutter senere enn avtalt.

– Det er blitt mye jobbing, og lite ferie og søvn.

Hun er fortsatt andpusten idet hun setter seg ned i kontorstolen, med utsikt til Rådhuset.

I en av hyllene ligger den første prototypen til den gjenbrukbare postemballasjen hun håper vil revolusjonere måten vi pakker post på – en hjemmesydd, grønn tøysak, laget av svigermoren. Ved siden av ligger den noe mer oppdaterte versjonen, sydd i Sør-Asia.

Hvem bør bli årets ledestjerne 2021? Stem på din favoritt her.

Fakta: Natasha Abbas Jankovic

Gründer av oppstartsselskapet Packoorang.

Født i Kosovo i 1993, oppvokst i Farsund i Norge, bor i Oslo.

Packoorang står bak en gjenvinnbar emballasje av resirkulerte plastflasker som kan brukes minst 100 ganger.

Målet er å erstatte postemballasje som bare kan brukes én gang.

En «liten» undersøkelse

I 2019 satt Natasha Abbas Jankovic på kontoret sitt i et bemanningsbyrå på Bryn i Oslo. Fra vinduet hadde hun utsikt til en post i butikk-tjeneste på andre siden av veien.

I flere måneder satt hun der og så folk hente pakkene sine, rive av emballasjen, og kaste den i søppeldunken utenfor. Til tider tøt emballasjen ut, havnet på bakken, og Jankovic løp ut for å rydde opp, slik at det skulle se pent ut når hun selv fikk kundebesøk.

Mens hun plukket papp og bobleplast fra bakken, og bar alt til containeren i bakgården, spurte hun seg selv: «Hvorfor kan vi ikke pante emballasjen vi får når vi bestiller ting på nett? Vi panter jo flasker.»

– Så jeg begynte å undersøke litt, sier Jankovic.

Det som begynte som en liten undersøkelse i 2019, strakk ut. Et helt år, faktisk. Så oppslukt ble hun, som opprinnelig drev med salg, av tanken på all emballasjen som ble kastet. Mange ettermiddager og kvelder ble brukt til å finne ut om det fantes løsninger som kunne erstatte engangsemballasjen og fyllet som tuller inn alt vi kjøper.

– Det fantes noen løsninger på markedet, men jeg syntes ikke de var bra nok. De ville bare erstatte selve engangsemballasjen, ikke fyllet. Du kunne enten sende klær eller bøker, ellers måtte du fylle konvolutten med bobleplast eller papir – og da er du nesten like langt, ikke sant.

Så hva med å prøve og lage en løsning med paddingen inkludert?

– Da vi kunne sende en lyspære uten at den knuste, sa vi oss fornøyde, sier Jankovic.

Da vi kunne sende en lyspære uten at den knuste, sa vi oss fornøyde

Natasha Abbas Jankovic – gründer av Packoorang

I loopen

Våren 2020 lanserte hun Packoorang sammen med Samuel Bigirimana og Alvin Dammann Leer, som er barnebarn til miljøforkjemper og grunnlegger av Framtiden i våre hender. Sammen laget de en grønn, gjenbrukbar postemballasje av resirkulerte plastflasker, som skal kunne gjenbrukes minst 100 ganger.

Målet er å få den gjenbrukbare emballasjen, og systemet de har planlagt for at produktet skal holdes i loop, ut ikke bare i Norge, men i verden.

– Jeg har jo ikke bakgrunn fra hverken logistikk- eller fra emballasjebransjen. Men ser man et problem, skal man ikke være skremt av at man ikke har riktig bakgrunn, tenker jeg.

Nettverksdronningen. Gründeren av Packoorang (som spiller på de engelske ordene «package» og «boomerang») legger ikke skjul på nettverk-strategien sin: – Det nytter ikke å stå stille i et hjørne, da kommer du ingen vei, sier Natasha Abbas Jankovic.

Nettverksdronningen. Gründeren av Packoorang (som spiller på de engelske ordene «package» og «boomerang») legger ikke skjul på nettverk-strategien sin: – Det nytter ikke å stå stille i et hjørne, da kommer du ingen vei, sier Natasha Abbas Jankovic.

Fakta: Juryens begrunnelse

Mange har opplevd det: Å få en pakke med mer emballasje enn innhold, og den ubehagelige følelsen av å hive alt. Natasha Abbas Jankovic har skapt en løsning for emballasje som kan gjenbrukes: Packoorang. I løpet av koronatiden har hun fått til imponerende ting, med en virksomhet som sparer miljøet og klimaet. Hun fremstår med genuint engasjement og har skapt en løsning det åpenbart er behov for.

Nettverksbygger

Jankovic er serbisk, født i Kosovo i 1993, men sier hun ikke husker mye fra den tiden. Noen av de tidlige barndomsårene ble dessuten tilbrakt i Tyskland.

I 2000 flyttet hun med foreldre og søsken til Farsund på Sørlandet i Norge. Det var fint, forteller hun, men det ble for kjedelig, så i 2011 flyttet hun til Oslo. Hun begynte på fagskole for å bli helsesekretær, men også det ble for kjedelig. Det er salg Jankovic brenner for.

– Jeg elsker at det skjer noe, jeg kan ikke ha det rolig, da blir jeg stresset, sier hun.

– Jeg er dessuten veldig fan av å bygge nettverk.

– Det er ikke ofte man hører folk innrømme at de elsker nettverking?

– Nei, men jeg elsker det. Forguder det, sier Jankovic, og sier hun gikk fra å ha 200 kontakter på Linkedin, til å ha 10.000 på ett år.

Jeg elsker at det skjer noe, jeg kan ikke ha det rolig, da blir jeg stresset

Natasha Abbas Jankovic – gründer av Packoorang

– Jeg nettverker ekstremt mye. Ser jeg noen som driver med noe jeg er interessert i, som miljø, sender jeg en hyggelig melding. Kanskje vi kan få bruk for hverandre en eller annen gang? Eller kanskje jeg kan knytte personen sammen med noen andre? Det er blitt masse business, og til og med ekteskap! Det nytter ikke å stå stille i et hjørne, da kommer du ingen vei.

– I fjor så jeg at Erna Solberg hadde lagt ut et innlegg på Linkedin om at hun støtter kvinnelige gründere, og ville vite hva vi jobbet med. Da skrev jeg at jeg har startet Packoorang. Kort tid senere ble jeg oppringt av sekretæren hennes, som spurte om jeg ville delta i en samtale på kvinnedagen.

– Er nettverking en viktig ingrediens i at Packoorang går så bra?

– Ja, er du gæren!

Internasjonal interesse

Packoorang har inngått samarbeid med ulike testkunder, og har fått støtte fra Innovasjon Norge. Jankovic forteller om flere interesserte salgsdistributører.

– Vi er også godt rustet med et retursystem som gjør at vi enkelt kan lansere i de fleste land, sier hun.

Motivasjonen er å skape en mindre forsøplet verden for kommende generasjoner, forteller Jankovic. I tillegg ønsker hun å bevise at bedrifter kan bli grønnere og delta i det grønne skiftet.

– Vi skal hjelpe bedrifter å redusere utslipp, sier hun.

– Men også å redusere kostnader som kanskje er det viktigste for å kunne forbli grønne.

Ser jeg noen som driver med noe jeg er interessert i, som miljø, sender jeg en hyggelig melding. Kanskje vi kan få bruk for hverandre en eller annen gang?

Natasha Abbas Jankovic – gründer av Packoorang

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner