Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Paradoksal aktualitet. Morten Langeland var lei av å se digitale flater, og ville heller holde i noe fysisk: – Det ligger en paradoksal aktualitet i det fysiske i dag.

Paradoksal aktualitet. Morten Langeland var lei av å se digitale flater, og ville heller holde i noe fysisk: – Det ligger en paradoksal aktualitet i det fysiske i dag.

Elise By Olsen med nytt magasinprosjekt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristine Avseth Glimsdal publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Resultatet? En papiravis på ett stort ark.

– Vi hadde et ønske om å lage noe lystbetont og lettbent med utgangspunkt i innfallsmetoden og de samtalene og menneskene vi møter og finner interessante. Å utforske hva det kunne skape i tekstlig form eller som visuelle bidrag, sier Morten Langeland (36).

Prosjektet er ikke støttet av noen kulturmidler, og den første utgaven av avisen kom ut i slutten av august i år. «Go big or go home», skrev redaktørene på Instagram. Navnet? Første Utgave. Neste utgave kommer i starten av november, derav navnet Neste Utgave.

Ideen til formatet fikk de «over blåmyra i juli på en dårlig linje». Det var noe med det å lage noe ingen har spurt etter.

Fakta: Neste Utgave

Avis laget av Elise By Olsen og Morten Langeland, designet av Smuss Studio.

Andre utgivelse i prosjektet, fem utgivelser er planlagt totalt.

Slow food-journalistikk

I hver utgave inviteres kunstnere, journalister, forfattere og meningsbærere til å fylle forsiden og baksiden av det ruvende A1-formatet.

Spaltene er undertegnet en del profilerte navn, som Bjarne Melgaard, Torbjørn Rødland, Kristoffer Cezinando Karlsen, Vibeke Tandberg, Geir Haraldseth, Maria Pasenau og Arve Kleiva, i kombinasjon med nye stemmer.

Med forhåndsbestemte titler og tema som er satt av Olsen og Langeland selv, inviteres bidragsyterne til å fylle spaltene med eget innhold, åpent for personlig tolkning og kreativitet.

– Lysten til å bidra har vært stor, noe som ytterligere understreker behovet for en lystigere kulturdebatt! skriver Elise By Olsen (23) i en epost til D2.

Formatet karakteriserer redaktørene som lite brukervennlig, et format som krever sitt av leseren. Ett enkelt ark, «for da kan vi være inntil hverandre», som det står skrevet i lederartikkelen. Fysisk, til å ta og føle på. Og de fleste eksemplarene er distribuert fra bagasjerommet til Olsens bil.

– Vi liker tanken om at det er kort vei fra idé til leser, uten å trenge å være en del av en slags feedslow food-journalistikk med et raskt format. Det fysiske formatet gjør det også mye lettere å stå for at produktet når de menneskene vi ønsker det skal nå, sier Langeland.

Stopp pressen! Første Utgave er distribuert i en rekke museer og bokhandlere rundt om i Norge og internasjonalt.

Stopp pressen! Første Utgave er distribuert i en rekke museer og bokhandlere rundt om i Norge og internasjonalt.

Utløp for lekenhet

Som 13-åring startet Elise By Olsen ungdomspublikasjonen Recens Paper. Hun har vært redaktør i ulike publikasjoner i snart et tiår. Morten Langeland har gjennom en årrekke gitt ut et flere diktsamlinger, romaner og en prosabok.

Med utgivelseserfaring i ulike sjangre ønsket de å gå i gang med et felles prosjekt. Inspirert av obskure tabloidspalter, søkte de etter et utløp for å skrive mer lekent.

– Denne type måte å lage noe på, muliggjør andre typer spalter og bidrag enn en mer tradisjonell måte å gjøre ting på. Det er en litt ledigere måte tekstene blir initiert på, sier Langeland.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.