Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Å google «hvorfor bruker man hodeplagg» er en utrolig dårlig idé

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Designer Fatimah Mahdi vil heller bli spurt.

– Jeg er fra Irak, et sted der alle damer går med sjal. Selv begynte jeg da jeg var fem år, av fri vilje. Det handler om at man som liten synes det er spennende. Et steg nærmere voksenlivet, slik barn forholder seg til sminke her til lands, forteller Fatimah Mahdi (26).

Rundt årtusenskiftet flyttet hun og familien til Norge.

Fakta: Fatimah Mahdi

Interiørarkitekt og møbeldesigner

Stiltips:
– Tør å si til andre at de ser bra ut. Og tør å ta imot komplimenter fra andre!

– Da hadde faren min allerede vært her i to år. Han anbefalte oss faktisk å ta av oss sjalet for at det ikke skulle bli et for stort kultursjokk.

Kald novembervind gjorde at sjalet kom kjapt på igjen, sammen med en kraftig ullue. Siden har hun båret hodeplagg hver eneste dag, i senere tid med en ny vri.

– Da jeg tok master i design, var jeg på skolen nærmest 24/7. Det hendte jeg ble innmari varm, og en dag valgte jeg å rulle sjalet opp til en turban. Noen medstudenter fikk øye på meg og sa: «Wow, det var dødsfint!» Siden har det vært greia.

Fra halsen og ned preges stilen av Mahdis sterkt måteholdne tilnærming til farger og aversjon mot mønstre – og av epoken i ungdomstiden da livet kretset rundt skateboard.

– Jeg føler meg aller finest når jeg klarer å pønske ut den perfekte kombinasjonen av street wear, noe fra Carhartt, for eksempel, som jeg elsker, og noe litt mer pyntet. Det er dét som er meg.

I dag har hun valgt bukser og kimono fra Zara, sko fra Nike, øredobber fra H&M – og en turban fra Irak, som er blant hennes favoritter.

– Det å google «hvorfor bruker man hodeplagg» er en utrolig dårlig idé, mener jeg. Still meg i stedet alle dumme spørsmål du har. Jeg ser det absolutt som et ansvar å prøve å rette opp eventuelle feiltolkninger folk har.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.