Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Blir jeg fascinert nok, og mener plagget bør finnes i min samling, er det viktigere enn pris

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Professoren samler på plagg som er viktig for motens utvikling.

– Jeg er født i et land som ikke lenger eksisterer, nemlig Sovjetunionen, forklarer Vésma Kontere McQuillan (49).

Gjennom oppveksten på 1980-tallet – i det som nå er Latvia – var det knapt klær å få tak i i butikkene, og det lille som fantes var begredelige saker. Jordfarger og sekkete fasonger var fellesnevneren.

– Heldigvis var moren min flink til å sy, så ganske tidlig begynte jeg å tegne antrekk som hun deretter sydde til meg. Fra familien i Moskva fikk vi tak i gamle motemagasiner, og jeg fikk se fantastiske kreasjoner signert Christian Dior på 1950-tallet. Det var nok der min moteinteresse startet.

Til tross for at valget siden falt på arkitektur og kunst da hun skulle velge studier, har livet stadig ført henne i retning av moten. På midten av 1990-tallet hadde hun suksess som stylist, og startet motemagasinet Pastaiga.

Fakta: Vésma Kontere McQuillan

Arkitekt og professor på Westerdals, Høyskolen Kristiania

Stiltips:
– Dropp å kritiser de som er interessert i mote. La de være det!

Få år senere våknet samleren i henne, og helt spesielle ting fra YSL, Comme des Garçons, Maison Martin Margiela, Balenciaga og Prada fikk flytte inn i garderoben.

– Under et besøk på V&A-museet i London la jeg merke til at jeg hadde nøyaktig den samme grønne Prada-dressen fra 2008 som de hadde utstilt. Det fikk meg til å tenke at jeg kanskje hadde en teft for dette, en slags forståelse.

Siden den gang har McQuillan kjøpt plagg som etter hennes mening er viktig for motens utvikling, som skiller seg ut i kolleksjonene og peker fremover. De seneste årene har hun konsentrert seg om Balenciaga og Vetements-designer Demna Gvasalia, en fyr hun mener legger grunnlaget for zeitgeist.

Her har hun for øvrig på seg en kjole fra nettopp Vetements, i tillegg til sko fra Prada.

– Jeg har ikke noe øvre tak på hvor mye jeg er villig til å punge ut med. Blir jeg nok fascinert, og mener plagget bør finnes i min samling, er det viktigere enn pris.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.