Denne stolen var en skikkelig utfordring for designeren

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Men plutselig sa det klikk.

– Den har en utfordrende konstruksjon, sier Stine Aas.

– Store vinkler på bakbena, og et sete som ikke er sentrert over sargene – noe som gjør at innfestingene må tåle store belastninger. Men det er nettopp det som gir stolen det spesielle uttrykket.

Det var egentlig en annen stol hun jobbet med, da hun så gjennom skissene sine og fikk en idé. På en av tegningene så det ut som om alle fire bena gikk opp til ryggen, bak stolen.

– Jeg elsker den fasen i designprosessen, hvor jeg har en vag idé som fenger meg og jeg må jobbe fysisk for å finne riktige størrelser og vinkler for å få det til å fungere. Om bena flyttes lenger bak, følger ryggen med, og så videre. Men plutselig sier det klikk – og proporsjoner, funksjon og form sitter.

Fakta: Stine Aas

Norsk designer, født i 1989.

Utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

stineaas.com

Prototypen ble stilt ut under møbelmessen i Milano i 2016. Etterpå ble hun kontaktet av den norske produsenten Northern, som da het Northern Lighting, og skulle begynne å lage møbler. Så begynte jobben med å finjustere sittekomforten. Ryggen ble flyttet lenger ned, hele stolen ble bredere, og konstruksjonen måtte gjøres sterkere, før stolen ble lansert under møbelmessen i Stockholm i februar.

Oaki finnes i hvitoljet eller røkt eik, og er blitt en nett og åpen spisestol, som lar albuene hvile på enden av armlenet. For Stine Aas er det viktigste at en stol fungerer til sitt bruk.

– Den må selvsagt være komfortabel å sitte i, men det er kanskje viktigere hvordan du sitter i stolen. Gjør den deg passiv eller aktiv? Skal du sitte lenge eller litt? Jeg liker å observere hvordan folk bruker og forholder seg til møblene sine, og henter mye inspirasjon fra det, sier hun.

– Når du kjøper en spisestol skal du forhåpentlig ha den hele livet. For meg er det viktig at den er tidløs, fleksibel og ukomplisert. Den skal tilføre noe til rommet gjennom form og materialitet, uten å skape visuelt støy.

Selv klarer hun ikke å velge seg en favoritt, men nevner flere hun liker: Folkestolen av Børge Mogensen, Primo av Konstantin Gricic og Konrad av Anderssen & Voll, fordi den er rar på en god måte.

– Jeg liker enkle ting som har detaljer som gjør dem spesielle. Og jeg er veldig opptatt av trestoler. Jeg har designet to allerede, og er i gang med min tredje, som kan stables, og som skal stilles ut under møbelmessen i Milano i april.

* (Vilkår)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk