Her er Instagram-profilene som hyller styggfin estetikk

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kaja Kirsebom publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

En kålparaply, Meryl Streep som matcher mat og «roadkill»-sko fra Gucci.

La la shoes!

Det verste fra catwalken
@larslala

Ved første øyekast ser Instagram-kontoen La la shoes! ut som en hyllest til dristig mote og friskt skodesign. Det er inntil du legger merke til djevelen i detaljene. For presset inn i disse skoene, som tilsynelatende alltid virker å være et par nummer for små, er såre supermodellføtter. Og om de ikke er skvist inn, så vifter lange, ustelte og kronglete tær utenfor i sandalsålene på catwalken, til skue for de tilstedeværende og ikke minst for motefotografene. På La la shoes! finnes 600 par overambisiøse skokreasjoner, hvor de fleste bildene er tatt fra catwalk-visninger i Vogues arkiv. Denne kontoen er først og fremst en hyllest til slett arbeid fra Dior, Gucci, Miu Miu, Marni og resten av hurven, som gjør hverdagene i vått snøslaps med funksjonelle vintersko til en fullkommen lettelse.

Taste of Streep

En fargekorrdineret buffé av Meryl Streep
@tasteofstreep

Meryl Streep – verdens mest Oscar-nominerte skuespiller. Viden kjent for å kunne beherske samtlige aksenter og usympatiske roller. Du har trolig sett hennes overbevisende tolkninger av jernkvinnen Margaret Thatcher, eller den skrekkelige moteredaktøren Miranda Priestly (kremt … Anna Wintour), derimot har du kanskje til gode å se Streeps besjeling av en ribbet kalkun, en glasert donut og en lun sjokoladefondant. Taste of Streep er uten sidestykke det gjeveste koldtbordet Instagram har å by på. Kollasjekunst på sitt beste, av en skuespillerkarriere som har latt seg marinere og avfotografere siden 1970-tallet, i verdens beste og verste antrekk i alskens farger, teksturer og mønstre.

Ugly design

Masseproduksjonens kirkegård for veldig uheldige tilfeller
@uglydesign

Et sted på veien fra samlebåndsproduksjonens glitrende start, hvor biler, klær og praktiske maskiner ble tilgjengelige for massene, og frem til i dag, gikk noe fryktelig galt. For et eller annet sted på veien utviklet forbrukeren et tilsynelatende umettelig behov for å være «lættis». Det som muligens startet med fallosformede øljekkere fra Syden, utviklet seg til å bli en pervertert industri for artige artefakter med Ebay som hovedsete. Hvordan noen har tenkt at det finnes et marked for en paraply formet som kål er ubegripelig. Likeså hvordan «Titanic», hvis forlis førte til at rundt 1500 mennesker druknet, nå er laget som en replika i form av en tesil. Ugly Design er en bekmørk påminnelse om hvor mye uhåndterlig, stygt og unødvendig som produseres i forbrukersamfunnet.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk