– Dette showet er historien om mitt liv

Tekst

Vil du få varsel hver gang Mari Grinde Arntzen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Etter 42 år som en av verdens fremste moteskapere har endelig Jean Paul Gaultier fått oppfylt drømmen: Å lage sitt eget sceneshow.

I alle kanaler. Jean Paul Gaultiers «Fashion Freak Show» på Folies Bergère i Paris denne høsten er ikke bare om Jean Paul Gaultier. Showet er også skrevet, ­regissert og designet av den franske moteskaperen.

– Det blir en stor fest!

Jean Paul Gaultier er i gang med sitt siste påfunn – et ekte fransk sceneshow med glitter og fjær på den legendariske kabaret- og showscenen Folies Bergère i Paris. Dette er hans livs show – bokstavelig talt. «Fashion Freak Show» er et selvbiografisk tilbakeblikk på hans fire tiår som en av verdens store moteskapere – skrevet, regissert og designet av moteskaperen selv.

Gaultier har vært høyt og lavt. Da D2 tar kontakt noen uker før premieren har han kun tid til å svare på epost. Tilbake kommer en tekst full av utropstegn. «Fest!», «ja!», «show!», «bissi!». Mannen som blant annet er kjent som skaperen av Madonnas cone-BH på 1990-tallet og skjørt for menn, ser ut til å være like sprudlende på tastaturet som i levende live.

– Dette showet er historien om mitt liv. Ting jeg har opplevd, sett og elsket. Og også historier jeg aldri har fortalt før nå, skriver Jean Paul Gaultier med nok et utropstegn etter «nå».

Showman

– Jeg slynger meg gjennom fire tiår av livet mitt. Gjennom ulike perioder av karrieren, fra barndom til de første årene som moteskaper, fra mine største moteshow til de ville nettene. Jeg vil trekke frem menneskene som har inspirert arbeidet mitt – fra filmskapere til popstjerner. Og det vil bli en kombinasjon av sang, dans og skuespill, ramser han opp.

Fakta:

Jean Paul Gaultier (66)

Fransk moteskaper

Oppdaget av den franske motedesigneren Pierre Cardin som 18-åring.

Grunnlegger av motehuset Jean Paul Gaultier i 1976.

Samtidig kreativ leder for motehuset Hermès i årene 2003–2010.

Kalt motens «enfant terrible» på grunn av sitt provoserende og grensesprengende design og sine moteshow.

Kjent som designer av blant annet artisten Madonnas ikoniske cone-BH, skjørt for menn og torsoformede parfymeflasker.

Gikk mot strømmen og droppet ready to wear-kolleksjoner i 2015.

Prioriterer i dag motehusets haute couture- og parfymelinje.

Aktuell med det selvbiografiske sceneshowet «Fashion Freak Show» på Folies Bergère i Paris frem til 30. desember 2018

foliesbergere.com

jeanpaulgaultier.com

– «Fashion Freak Show» har også en eksplosiv spilleliste av hits som har inspirert meg gjennom livet: Fra disco til funk, pop til rock, men også new wave og punk. Jeg spurte vennen min Nile Rodgers om å produsere lydsporet, legger han til og snakker om gitaristen i discofunk-bandet Chic.

42 år etter at han startet sitt eget motehus har Jean Paul Gaultier endelig fått oppfylt den store drømmen han hadde som barn: Å lage sitt eget show på en scene.

– I hver eneste motevisning jeg har hatt siden starten av karrieren har jeg alltid puttet inn litt show. Det kunne være Edwige Belmore (fransk punkdronning, red.anm.) som sang Sid Viscous-versjonen av «My Way» i 1979, eller Dita Von Teese (burlesque-artist, red.anm.) som gjorde en striptease under haute couture-visningen i 2010. Det har alltid vært et element av show, forklarer han.

Men dette er altså første gangen han lager et helt show fra a til å. Noe som ligner det han opplevde på tv som barn.

Bestemor

Hans første «moteoffer» var bamsen Nana. Lenge før Madonnas «Blond Ambition World Tour» i 1990 og de legendariske korsettene med spisse bryster, skapte Gaultier den aller første cone-BH-en til sin lodne venn. Som barn i en forstad til Paris tilbrakte han mye tid med bestemoren. Hun var viktig for ham – også for karrieren som motedesigner.

– Da jeg var ni år gammel fikk jeg lov av henne til å se en musikal på tv. Jeg ble fascinert av alle fjærene, glamouren og glitteret. Dagen etter tegnet jeg en av danserne på skolen. Den dagen ble jeg og tegningene mine populære. «Fashion Freak Show» er også en hyllest til denne perioden, hvor jeg takket være bestemor oppdaget spektakulære show, forteller Gaultier.

– Hun tok meg også til Châtelet-teateret. Her ble jeg inspirert av lukten av rispulver som fylte stedet. En lukt du finner i min første parfyme.

På selveste 18-årsdagen ble så Gaultier ansatt av den franske moteskaperen Pierre Cardin. En designer som var kjent for sine «space age»-inspirerte kolleksjoner på 1960-tallet. Cardin hadde kun sett tegningene til Gaultier, men så et talent.

– Jeg var ung og ny. Jeg hadde ikke den typiske bakgrunnen, siden jeg ikke hadde gått på en moteskole. Men jeg var nysgjerrig og ville lære alt, og Mr. Cardin ga meg sjansen. Han lærte meg frihet – det aller viktigste i hans øyne.

Etter Cardin jobbet Gaultier blant annet for motehuset Jean Patou, før han i 1976 gikk solo og startet sitt eget. Gaultier fikk raskt merkelappen som motens «enfant terrible». Han var ikke redd for å provosere. Han utfordret kjønnsroller, lekte med religion og pushet grenser for hva skjønnhet kan være. Han designet skjørt for menn og stylet kvinner som mannlige ortodokse jøder. Og i motsetning til resten av bransjen var han tidlig ute med å bruke et større spekter av modeller: Fra eldre, runde, toppløse og tatoverte til transkjønnede og gravide.

– Fordi å være forskjellig er vakkert, forklarer Gaultier.

– Alle ulikheter er det, så hvorfor ikke?

– Har du en politisk agenda?

– Jeg har en moteagenda og den er allerede travel.

<p>Kickoff. Da Jean Paul ­Gaultier var ni år gammel fikk han lov av bestemoren til å se en musikal på tv. Det var fjær, glitter og glamour. Dagen etter tegnet Gaultier en av danserne på skolen. Det ga mersmak. Han ble populær.</p>

Kickoff. Da Jean Paul ­Gaultier var ni år gammel fikk han lov av bestemoren til å se en musikal på tv. Det var fjær, glitter og glamour. Dagen etter tegnet Gaultier en av danserne på skolen. Det ga mersmak. Han ble populær.

Skandale

– Jeg prøver alltid å være fri. Jeg vil bare gjøre ting jeg er entusiastisk for. Jeg vil ikke gjøre ting som går i feil retning, skriver Gaultier.

I 2015 gjorde han noe så revolusjonerende som å kutte ut ready to wear-kolleksjonen. Han mente antallet moteshow var blitt for mange. Mens de andre motehusene fortsatte med vår-, høst-, resort-, pre-, fall-, pre-, spring- og cruise-kolleksjoner, hoppet Gaultier av karusellen. I stedet satser han kun på haute couture og parfyme.

– Å lage ready to wear var altfor bundet av det kommersielle. Jeg var ikke fri og det tok for mye tid.

– Hvordan vil du beskrive motebransjen i dag?

– Det er for mye av alt. For mange mennesker og for mange klær. Dessuten kjøper ikke folk merker som Dior eller Chanel lenger. De som har råd får varene gratis eller har signert en kontrakt. Jeg synes det er skandaløst.

Det er for mye av alt. For mange mennesker og for mange klær

Jean Paul Gaultier – moteskaper

«Gaultier sjokkerer ikke som han pleide, men han har fortsatt et opprørsk hjerte», skrev Vogue i anmeldelsen av den siste haute couture-kolleksjonen fra motehuset Jean Paul Gaultier. En kolleksjon som handlet om skreddersøm og kjønn, og ble vist av både kvinnelige og mannlige modeller. Blant sesongens «provokasjoner» var en mann og en kvinne i bar overkropp med kun et gjennomsiktig plastskjold foran brystet. På skjoldene sto «frigjør brystvorten» på både engelsk og fransk.

– Jeg ser litt eldre ut. Og jeg har gått fra blond til hvit, svarer Gaultier på spørsmål om hva som har forandret seg siden han inntok moteverden for over 40 år siden.

– Men hva er du mest stolt av å ha laget?

– Jeg er veldig stolt av «Fashion Freak Show». Det er en fullføring av drømmen jeg hadde som barn, er svaret fra Gaultier – med utropstegn etter «barn».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk