Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
T-bag. Den alternative New York-moteskaperen Telfars «Shopping bag» er blitt en overraskende hit, og koster kun i underkant av 2000 kroner.

T-bag. Den alternative New York-moteskaperen Telfars «Shopping bag» er blitt en overraskende hit, og koster kun i underkant av 2000 kroner.

Den er blitt kalt tiårets viktigste accessoir og er en overraskende hit blant motefolk

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ida Eritsland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Og prisen er under 2000 kroner.

Den Queens-baserte New York-designeren Telfar Clemens sier han vil være «Michael Kors – men med vilje», og lager klær og tilbehør som fremhever og løfter frem en skeiv, demokratisk og mangfoldig unisex-estetikk.

Som frontfigur i den alternative New York-bølgen som har påvirket motebildet de seneste årene, vil han lage klær «som ikke fantes – akkurat som mote sa til meg at jeg ikke fantes».

Han står også bak den overraskende hiten «Shopping bag». Den er blitt kalt «tiårets viktigste accessoir» av mote- og kulturmagasinet Dazed&Confused, «Bushwick Birkin» i New York Magazine og gir anerkjennende blikk fra bedrevitere verden over.

La deg friste av T-logoen, det veganske skinnet, den tredelte størrelsen (bagen finnes i mikro-, perfekt for en Mac- og megashopping-størrelse), de mettede fargene – eller prisen. For en brøkdel av designerveskene der ute (Telfar-bagen koster i underkant av 2000 kroner på nett, pluss toll) kan du smykke deg med it-vesken for de innviede.

Fra kunst til kommers

Telfar har røtter i Liberia, vokste opp i Queens i New York, og uten økonomiske ressurser eller motenettverk tråkket han opp sin egen vei via kunstfeltet. Han kan ses i blant annet filmene til kunstnerduoen Lizzie Fitch og Ryan Trecartin, som hadde utstilling ved Astrup Fearnley-museet i 2018

Nå har midlertidig moteverdenen trykket både ham og vesken til brystet.

Telfar vant den amerikanske moteorganisasjonen CFDAs pris for beste nykommer allerede i 2017 – samtidig som han gjorde et stort samarbeid med den amerikanske fast food-kjeden White Castle.

Nå er det imidlertid den amerikanske motegiganten GAP som står for tur, med en samarbeidskolleksjon som slippes neste høst.

For alle

Nettopp den ektefølte, konseptuelle leken med høyt og lavt – og med skyhøy kunst-kred – har gjort merket til en av de skarpeste identitetsmarkørene for unge, bevisste folk. Og da hører moteverdenen etter.

Under Pitti Uomo – herremoteuken i Firenze i januar – sto Telfar for det kanskje mest omtalte showet: en 1970-tallsinspirert hyllest til Harlem-renessansen, iscenesatt på toppen av et spisebord der festen allerede var over; venner av designeren hadde allerede holdt hoff kvelden før motepressen fikk komme inn.

Hva oppsummerer vel tidsånden bedre enn Telfars eget slagord – kledd i motens inverterte mantra: «Ikke for deg – for alle».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.