Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Sommeren 1968. Vikings seilerstøvler ble fort populære da de kom på markedet på 1960-tallet, og er fremdeles blant merkets mest solgte.

Sommeren 1968. Vikings seilerstøvler ble fort populære da de kom på markedet på 1960-tallet, og er fremdeles blant merkets mest solgte.

Fransk motehus har laget erkenorske gummistøvler

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Og det til ti ganger prisen.

«Tsjup! Tsjup!»
Sier mine veldige rustbrune gummistøvler.
Som man skjønner, er jeg allerede blitt gal,
ganske alminnelig og velgjørende sinnssyk:
Det er våren og gummistøvlene som er gått meg til hodet.

Slik lyder et lite utdrag fra André Bjerkes dikt «Våren og gummistøvlene» fra 1951.

Og slik lyder det også fra catwalken.

Tsjup! Tsjup!

Gummistøvlene inntar moteverdenen.

Fakta: Viking

Vikings historie begynte i 1920, da Peter Mathias Røwde grunnla gummifabrikken i Askim.

Fabrikken startet med å produsere kalosjer for å forhindre at sko ble gjørmete og våte.

Over 100 år senere er Viking en av Norges eldste varemerker og har bidratt til å forme norsk industrihistorie.

Våren og gummistøvlene

– Støvlene ser mer ut som boots enn Viking-støvler. De er mer smakfulle i design og fargetoner, forklarte stylist Sunniva Hartgen til D2 om støveltrenden i 2020.

Likevel. To år senere, altså denne våren, ble et butikkvindu passert i Oslo sentrum. På innsiden sto et par gummistøvler fra det franske motehuset Celine.

Prisen? Svimlende 5300 kroner.

Det er altså ikke bare hos André Bjerke man blir sinnssyk om våren: Nær sagt de samme gummistøvlene kan kjøpes for en tidel hos det erkenorske gummistøvelmerket Viking.

Saltvann og sjøsprøyt

Foruten Celine-logoen, var støvlene i vinduet som tatt ut av gummifabrikken i Askim. De lignet seilerstøvelen Seilas på en prikk: Viking-klassikeren med lavt skaft som kom på markedet på 1960-tallet, og ble populær blant «sossene» med seilbåt og stripet genser på 1970-tallet.

I maritime farger som blått og hvitt ble Seilas-støvelen selve symbolet på livet i skjærgården, fottøyet for det glade friluftsmennesket, klar for en liten regnskur, for saltvann og sjøsprøyt. Praktisk og stilfullt.

Tsjup! Tsjup!

Unektelig i franske Celines ånd.

Fakta: Céline

Fransk motehus

celine.com

Grunnlagt i 1945 av Céline Vipiana.

Eies av motekonglomeratet LVMH (som også blant annet eier Christian Dior, Givenchy, Marc Jacobs, Stella McCartney og Bulgari).

Phoebe Philo var sjefdesigner 2008–2018.

I 2018 ble franske Hedi Slimane (53) Philos etterfølger.

Har rundt 150 butikker over hele verden, og selges i et fåtall varehus, som Barneys New York (New York), Bergdorf Goodman (New York), Harrods (London) og Galeries Lafayette (Paris).

Lyden av en sølepytt

Men la nå ikke et par Celine-støvler gå deg til hodet. Det var tross alt ikke merket på gummistøvlene som fikk André Bjerkes dikt-jeg til å føle seg som «keiseren av april»:

For hvert skritt
eksploderer en sølepytt under meg
med en lyd like vennligsinnet
som knakket av en saluttkanon.
(Det eneste skytevåpenet jeg bifaller,
bortsett fra vannpistoler.)
Og jeg føler meg personlig beæret av denne salutt:
Jeg er nemlig keiseren av april!

D2 er Norges viktigste magasin for kultur og livsstil. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.