– «Donuts», sa jeg. «No way», sa de.
Talor Browne (29), australier, donutdronning og kaffebrenner, står ved kjøkkenbenken hjemme på Torshov med slikkepotten i hånden. Det var her smultringsvermeriet startet en februarsøndag for snart to år siden. I november åpner det som hittil bare har vært en pop-up-butikk, donutsjappen slash kaffebrenneriet Fryd, rett ved Youngstorget i Oslo.
Skeptikerne mente «nordmenn er altfor opptatt av sunnhet», men hittil har hundrevis av disse nordmennene stått timevis i kø for Talor Brownes donuts – og det er altså før Fryd har åpnet. De seneste to årene har Browne arrangert et titall pop-up-donuts i Oslo, blant annet hos Fuglen, Handwerk og i Mathallen.
– Det er eventyrlig, faktisk. En gang var det 2500 som trykket «attending » på Facebook og vi hadde bakt 700 donuts, det var så mange som var fysisk mulig å lage, siden de skal være dagsferske. Det gikk ikke opp, selvfølgelig, sier Browne.
Maskindrevet
Sammen med Jørgen Hansrud driver hun Talor&Jørgen, en kaffeabonnementstjeneste som ligner litt på matkassekonseptet, bare at du får kaffe.
For det er egentlig kaffe som er Brownes greie. Året var 2001 da den 13 år gamle Melbourne-jenta tok på en kaffemaskin for første gang. Hennes umiddelbare tanke var: «Oh my god, this is amazing.» Det var ikke smaken hun falt for, den likte hun ikke, «jeg ble forelsket i prosessen før jeg ble forelsket i smaken».
De neste årene jobbet Browne seg opp i den melbournske kaffebransjen og etter hvert ble hun barista for de mest velrenommerte, som Brother Baba Budan og Market Lane. En dag i 2010 kom Tim Wendelboe til byen, han skulle holde foredrag på arbeidsplassen til Browne.
– Jeg syklet til jobb den morgenen, og så ble jeg påkjørt av en taxi. Jeg fikk et stort kutt i benet og de ville sende meg på sykehus, men jeg ville så gjerne høre foredraget til Tim, så jeg dro på jobb i stedet, forteller hun.
Utbrent sjefbrenner
En desemberdag i 2012 landet Browne på Gardermoen etter å ha blitt headhuntet som kaffebrenner hos Tim Wendelboe. Snart ble hun sjefbrenner, til slutt ble hun utslitt.
Donuts ble redningen. Hun startet Fryd, dro hjem til Australia for å lære seg mer om donut-kunsten, kom tilbake til Oslo og begynte å arrangere pop-ups. De to neste årene bakte hun og teamet 30.000 donuts – hver og en for hånd. Da Talor&Jørgen hadde sin hittil aller siste pup-up på Tøyen i oktober, var de utsolgt for de 900 ringene av dough etter to timer.
– Kø er ikke nødvendigvis positivt. Det betyr bare at folk må vente lenge for å få det de vil ha. En god bedrift vet hvordan de skal drive for at kundene deres skal slippe å vente, så de køene skal vi få en slutt på.(Vilkår)