Hun kappkjører med saudiarabiske sjeiker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Men til vanlig er verdensmesteren i Formel 2 lærer på Langhus.

Racerbåten ser ut som et jagerfly som har buklandet i sjøen og støyer som 100 illsinte løvblåsere. 250 hestekrefter flytter fartøyet fra null til 100 på rundt tre sekunder. Mette Brandt Bjerknæs (30), lærer på Langhus i Follo, har tittel som verdensmester i Formel 2 Endurance båtrace og satser videre på å forfølge pallplasseringer og enhver konkurrent.

Hvordan rotet du deg borti en så sær sport?

Far, Morten Bjerknæs, er tidligere proff racerfører og kjøpte racingbåt til meg da jeg var tolv. Men jeg solgte båten og kjøpte gevær. En stund drev jeg med konkurranseskyting før jeg endelig kom i gang igjen med båtrace. Jeg har alltid likt sportsgrener hvor jeg må stole på meg selv.

Hvem er du som har vunnet VM i 2014 og siden flere andre løp?

Jeg er en fattig lærer fra Norge som konkurrerer mot sjeiker fra Saudi-Arabia. Det er litt gøy. I konkurranser møtes mange ulike kulturer og enkelte tror de kan herse med meg.

Du er kjent for stålkonsentrasjon uansett hva som skjer?

Alle deltagere er hyggelige på land, men enkelte er gærne og ufine i vann. Men dirty tricks, som å forsøke å presse meg av banen, preller av, og motstanderne blir desto mer overrasket om jeg vinner. Adrenalinet pumper uavbrutt.

Fakta: Båt-cv

2001 Winrace (1995)

2010 Mølgaard F2 (2003)

2013 Moore F2 (2013)

2016 Moore F2 (2016)

Din racerbåt er ikke som andre?

Cockpiten er ekstra trang fordi den er spesialbygget for meg – jeg er langt mindre enn de aller fleste førere. I tilfelle ulykke må jeg sitte som innkapslet for å unngå å bli slengt rundt, og konstruksjonen skal tåle sidekollisjon i 100 km/t.

Propellen er den dyreste og mest sårbare delen?

Ja, den er frest ut fra én eneste stålblokk og derfor ikke sveiset. Den koster rundt 50.000 kroner og er fort gjort å totalskade om den skulle treffe noe av alt søppelet som dessverre finnes i sjøen.

Hvor miljøsnill er sporten?

Et båtrace er mye mer miljøvennlig enn for eksempel en konsert, som er avhengig av en rekke dieselaggregater. Min Mercury-motor er datastyrt slik at den kun får nøyaktig det drivstoffet den trenger. Det eneste som virkelig forurenser, er støyen.

Passer egentlig racing på sjøen i Norge?

Ja, vi er jo en båtnasjon, og dette er en kul del av den tradisjonen. Litt støy én dag i året får folk tåle.

Hva er ditt bidrag til verden?

Å vise jenter at de kan vinne i en mannsdominert sport der jeg tilfeldigvis er én av bare to kvinner som kjører Formel 2. Og å bevise at man kan få til mye med lite budsjett.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk