Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– For meg handler fart om følelse av kontroll

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Designeren skjeler til italienske og tyske sportsbiler når hun formgir bysykler.

Siri Yran (33), designer hos Designit i Oslo, har bidratt til å tegne Oslos bysykkel og kjører racing i Porsche Sports Cup Scandinavia.

Vi skulle egentlig snakke om din Racing-Porsche?

Ja, men i vinter ble den stjålet og ramponert. Den er et savn, for jeg har hatt mye moro på bane og israce. Jeg kalte Porschen Henie, etter Isprinsessen. Nå blir det Alfa.

Du deler flere Alfa Romeo med faren din?

Ja, og det vanskelige med bildeling er ulike oppfatninger om hvor ren en bil skal være. Faren min leser DN, så håpet er at han får det med seg. Jeg vet han takler det.

Hvorfor skaffer en designer seg racinglisens?

Jeg er typen som liker å spurte istedenfor å løpe maraton. For meg handler fart om følelse av kontroll, enten det er med tråsykkel, Porsche eller Alfa. Alfa er designet for fart, og racinghistorien merkes helt ned til ting som setenes solide sidestøtte.

Fakta: Bil-cv

2001 Tempo Avanti (1986)

2015 Porsche 944 (1986)

2015 Alfa Romeo 166 (2005)

2017 Alfa Romeo 166 V6 (1999)

2017 Alfa Romeo 166 (2005)

Hva gjør designen til den 20 år gamle Alfa 166 nærmest rynkefri?

Lyktene er små, og flatene er store uten komplekse kurver. Nye biler har ofte et rotete formspråk. Men nå vil design være en forhandling om miljøvennlighet, hvor miljøet og brukeren må vinne.

Alfa lukter litt Leonardo da Vinci?

Selvsagt. Jeg liker Alfas karakterfulle design. Mange tar design for gitt, og det er ikke all design som har som oppgave å uttrykke følelser. Som industridesigner vet jeg at det er fullt mulig å designe usynlighet. Den store forskjellen på tysk og italiensk bildesign, er at tyske biler ser ut som verktøy. Det er en grunn til at mange Alfa-sjåfører fortsatt vinker til hverandre.

Tegner du elbiler når du har fem minutter?

Nei, men jeg vil slå et slag for designen til BMW i3 som er mye morsommere enn trauste Tesla. Tesla Model S ser ut som den har en V8-motor under panseret og er litt for stor til å være stilig. Tesla er en slags Cadillac som elbil.

Hva var spennende ved å tegne Oslos bysykkel?

En sykkel ser kanskje enkel ut, men her var det mange komponenter som skulle passe sammen. Da jeg fikk jobbe med bysykkelen i Frost Produkt, synes jeg det var gøy å bidra til å tenke design for folks hverdag. Og nå, i jobben hos Designit, får jeg være med å jobbe med Bysykkel som en helhetlig tjeneste.

Når får du teste sykkelen selv?

Jeg sykler jo til vanlig. Bil kjører jeg bare fordi det er gøy. Og jeg prater til bilen. Gjør ikke du? Jeg kan rope «kom igjen!» – og sier selvsagt «takk for i dag»!

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.