Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Siste indre

Tekst
Isbryteren. Carl Andreas Wold setter spor i kollektivfeltet med den høyst originale, franske elbilen Mia L. Den ble bygget i tre år før produksjonen stoppet i 2014. Foto: Sune Eriksen

Isbryteren. Carl Andreas Wold setter spor i kollektivfeltet med den høyst originale, franske elbilen Mia L. Den ble bygget i tre år før produksjonen stoppet i 2014. Foto: Sune Eriksen

Sportskommentator Carl Andreas Wold sklir ifra i kollektivløypen med elbilen Mia L.

NRKs hovedkommentator for skøytesport savnet alternativ design i E18s kollektivløype i Asker. Løsningen for Carl Andreas Wold (36) ble et høyst annerledes fremkomstmiddel utformet av tidligere Mercedes-designer Murat Günak. Den franskbygde elbilen Mia har midtplassert føresete og andre velkomne snodigheter som trekkes av et 24-hesters litiumbatteri i opptil tolv mil.

Fakta: Bil-cv

1998 Peugeot 505 (1984)
2002 Land Rover Discovery (1990)
2005 Mercedes C180 (1993)
2006 Kasea ATV (2003)
2006 Chrysler Voyager (2000)
2009 Toyota Land Cruiser 190 (1998)
2009 Reva Ion (2008)
2012 Mia L (2012)
2015 Toyota Land Cruiser 120 (2003)

Hvorfor du og Mia?
Fordi den er bilverdenens svar på Ivar Hoff, en legendarisk sportskommentator som folk enten digger eller rister på hodet av.

Endelig en nyere bil å undres over?
Jeg er veldig bilinteressert. Det verste jeg vet, er at mange synes det er greit å være klin like. Mia er sjelden og original. Tesla er jo blitt elbilenes Passat.

Du synes i kollektivfeltet?
Ja, mange stirrer. Det føles som å være kjendis uten å være kjendis. Du skal ha selvtillit for å kjøre en slik bil.

Hvorfor er Mia verdens beste bil?
Det enslige, midtplasserte førersetet tar 15 sekunder å venne seg til, og gir fantastisk god adkomst for de tre baksetepassasjerene. Skyvedørene, som tar med seg en halvsirkel av gulvflaten, gjør inn- og utstigning langt mindre plundrete.

Finnes det noe macho ved bilen?
De røde skinnsetene. Det er ellers bare Ferrari og Porsche som har, er det ikke det, da?

Er Mia en sportsbil?
Nei, men den akselererer veldig godt opp til 60. Bakhjulstrekk gir dessuten artig sleng på baken om jeg vil. Jeg synes det er fantastisk ha en bil som føles levende, på samme måte som jeg elsker den trygge romlelyden fra dieselmotoren i min gamle Toyota Land Cruiser.

Hva er minst vellykket ved fasongen?
Ansiktet. Det kan se ut som designerne brukte pengene på resten av bilen.

Hva er mest fransk ved bilen?
At den bare kunne vært laget i Frankrike eller Italia. Noen ganger bommer franskmennene stygt, andre ganger treffer de blink, som her. Man må våge noe for å få til ting.

Er såkalte miljøbiler miljøets verste fiende?
Altså, jeg innrømmer at jeg primært kjøpte den for å spare tid til barnehagen. Men nå når vi først har den, er det mest miljøvennlig å bruke den. Den sparer tross alt nærmiljøet for forurensingen fra en vanlig bil.

Blir verden et bedre sted om alle kjører Mia?
Nei, da ville jeg få panikk.

Hva gjør elbilen når du kommenterer skøyter i Stavanger denne helgen?
Da er den i heftig bruk av min kone og to barn. De er bilens største fans.

Flere artikler i serien Mitt kjøretøy:

– Jeg finner den stadig igjen på Instagram

Rytmeboks

Daglig drivstoffutgift: 3,48 kr

– Som å kjøre rundt på en brødfjøl

Norges særeste bobil

Cd-spillerens første bil

Rosa ungdom

– Min pensjonssparing

– Klassisk kunst

– Dette blir min hest for evig

Hvite uker

Siste indre

Panserwagon (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.