Carlings har laget verdens første digitale kleskolleksjon

Tekst

Vil du få varsel hver gang Stine Engen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå kan du posere på sosiale medier uten å ha dårlig samvittighet over klesproduksjonens klimaavtrykk.

Digital mote. Den digitale kolleksjonen består av 19 produkter som koster mellom 100 og 300 kroner. Hele omsetningen fra prosjektet går direkte til WaterAid, ifølge den Varner-eide kleskjeden.

– Det er mange som tenker: Hvorfor skal jeg betale penger for noe som ikke finnes? Men det finnes jo der ute i den aller største verdenen av dem alle: Den digitale verden, sier Ronny Mikaelsen, brand director for butikkjeden Carlings og en av dem som har jobbet med å lansere verden første digitale kleskolleksjon.

– Vi kan vel være ærlige og si at vi egentlig ikke trodde at vi kom til å selge så mye, bryter markedssjef Ingeline Gjelsnes inn.

– Nei, vi så på dette som et slags statement: Wake up! Ti prosent av CO2 utslippet i verden kommer fra motebransjen. Som bransje må vi gjøre noe. Og så lanserte vi nettbutikk nå i høst, og var nok litt sent ute med det. Så da bestemte vi oss for å bare ta den helt ut, sier Mikaelsen.

Fordi de digitale klærne kun eksisterer digitalt, har de ingen utslipp annet enn den strømmen datamaskinene som lager dem bruker.

– Men den strømmen er faktisk dansk vindkraft, forteller Gjelsnes, for det er det danske kontoret til Vice som har utviklet ideen og der sitter også 3D-modellørene.

Når du kjøper et digitalt plagg, må du sende inn et bilde av deg selv. Bildet blir sendt til de «digitale skredderne» i Danmark som 3D-modellerer buksen, kjolen eller jakken på deg, og så får du bildet i retur i løpet av 24 timer, klart til Instagram.

Fakta:

adDressing the Future

Digital kleskolleksjon fra Carlings
digitalcollection.carlings.com/

Består av 19 produkter som koster mellom 100 og 300 kroner.

Hele omsetningen fra prosjektet går direkte til WaterAid.

Et paradoks

– Kolleksjonen er inspirert av cyberpunk og er ganske futuristisk. Hvis du først skal kjøpe til et digitalt plagg, så vil du ikke ha en hvit t-skjorte, sier Mikaelsen.

– Nei, dette er for å få et sykt kult Instagram-bilde, sier Gjelsnes.

Å kjøpe klær bare for å ha dem på én gang, eller bare for å ta ett bilde, er ikke unormalt, og det er denne typen forbruk de digitale klærne vil overta for, tenker Carlings.

Mikaelsen kaller situasjonen for et paradoks.

– På den ene siden ønsker den nye generasjonen å uttrykke stil og egenart på sosiale medier, og på den andre siden ønsker de å redde verden.

– Hva tenker dere om at Carlings også bærer en del av ansvaret for klesbransjens klimaavtrykk?

– En hel søppelbil med klær kastes hvert sekund i verden. Så vår bransje er en av de største synderne i et miljøperspektiv. Vi må som bransje og som individer ta ansvar og gjøre det vi kan for å bidra til at det fotavtrykket blir minst mulig, sier Mikaelsen.

14

Kunstige influensere

Kolleksjonens frontfigur er influenseren Perl, som faktisk heller ikke eksisterer i den ikke-virtuelle verden, fordi hun er datasimulert og drives fra Nederland. Til tross for det har hun over 11.000 følgere på Instagram. Den mest kjente «kunstige» influenceren @lilmiquela har 1,5 millioner følgere i sitt daglige virtuelle liv.

– Vi vet jo ikke hvilken vei verden vil gå, men at det er i denne retningen, er helt sikkert, sier Gjelsnes.

Det var sønnen hennes som overbeviste henne om at ideen ikke var helt gal.

– Jeg viste ham et bilde den digitale kolleksjonen og så svarte han: Skal du kjøpe deg «skins»? Han spiller Fortnite og «skins» er klærne du kan kjøpe der. Han er ni år og han er vant til det her. I gamingverdenen har det eksistert en god stund, så det er ikke noe nytt fenomen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk