– Vi skal selvfølgelig selge i de flotteste butikkene i verden

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

To stylister og to designere står bak det nye norske designmerket A part.

Firkløver. Bak A part står (fra venstre) Bjørn van den Berg, Jannicke Kråkvik, Falke Svatun og Alessandro ­D’Orazio. Veggskapet er blant deres første produkter.

– Dette er ikke bare et firma for oss, sier Alessandro D'Orazio (53).

– Vi skal selvfølgelig selge i de flotteste butikkene i verden, men vi driver ikke med masseproduksjon. Tanken er heller å dele våre estetiske verdier med andre – i form av fysiske produkter.

Fakta: A part

Nytt norsk designmerke

apart.works

Startet i 2018 av designerne Bjørn van den Berg og Falke Svatun og interiørstylistene Jannicke Kråkvik og Alessandro D'Orazio.

Sammen med Jannicke Kråkvik er han en av landets fremste interiørstylister, og står blant annet bak butikken Kollekted By. Nå har de også slått seg sammen med designerne Bjørn van den Berg og Falke Svatun, og startet A part – et nytt norsk møbel- og interiørmerke.

– Vi har alltid jobbet for eller med produsenter, så å stå på den andre siden er veldig lærerikt. Særlig siden Bjørn og Falke har et helt annet utgangspunkt enn oss, sier Jannicke Kråkvik (41).

De fire traff hverandre da designerne stilte ut på den norske utstillingen, kuratert av Kråkvik & D'Orazio, under møbelmessen i Milano i 2015.

Siden har de holdt sammen, og diskutert om de kanskje skulle gjøre noe sammen.

– Grunnen til at vi startet opp A part handler om de to første produktene våre – vasen til Falke og skapet til Bjørn – som ingen av oss syntes havnet på riktig sted, sier Kråkvik.

<p>Tumble A part er en ny norsk designprodusent, startet av Bjørn van den Berg, Falke Svatun, Jannicke Kråkvik og Alessandro D ´Orazio.</p>

Tumble A part er en ny norsk designprodusent, startet av Bjørn van den Berg, Falke Svatun, Jannicke Kråkvik og Alessandro D ´Orazio.

Milano-interesse

Begge produktene er blitt stilt ut under møbelmessen i Milano, og fikk mye oppmerksomhet i internasjonale magasiner og på viktige nettsteder. To eksempler av vasen ble også stilt ut i standen til møbelprodusenten Vitra under møbelmessen i Milano i 2017.

Flere produsenter var interessert, men de to designerne nølte.

– Det er lett å havne i en situasjon hvor produsentene vil lage ting billigst mulig, på bekostning av kvaliteten, sier Bjørn van den Berg (29).

– Som designer mister du kontrollen over hvordan produktet ditt skal presenteres, i hvilke butikker det skal selges – i tillegg til at du risikerer at det «dør» i produktutviklingsfasen. Designeres betaling i form av royalty har også gått ned fra fem til tre prosent hos mange av de store produsentene.

Alessandro D 'Orazio nikker.

– De er begge fundamentalister og petimetere. Produktene deres kunne ikke komme i produksjon hos noen andre, sier han.

To kolleksjoner

Til sammen har de fire både et stort nettverk og bred erfaring, og gjør så å si alt selv; design, produksjon og salg. Det er slik de vil jobbe fremover, og hva A part skal være om to eller ti år, vet de ikke.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

– Men det skal i all fall ikke være et kjedelig merke, sier Falke Svatun (31).

– Det skal ikke være for pent eller perfekt eller tilfredsstille alle. Vi har lyst til å utfordre kategoriene og forventningen til hva et designprodukt skal være.

A part består av to kolleksjoner: Permanent Collection, som består av produkter i serieproduksjon, og Limited Collection, nøye utvalgte unikaobjekter eller objekter i begrensede opplag, som Concrete Table av den norsk-danske duoen Pettersen & Hein.

Planen er å lansere minst ett til produkt – i tillegg til vasen, skapet og bordet, under møbelmessen i Stockholm i februar.

– En ting som er viktig for oss, er at vi skal være et internasjonalt merke, selv om noen av tingene blir produsert i Norge, sier Jannike Kråkvik.

Alessandro D'Orazio nikker:

– Vi ønsker å levere noe som har verdi, hvor det er en mening og tanke bak.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk