- Nå starter det! Og salget går over all forventning, sier administrerende direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishi Motors Norge. Han sikter til at 2011 er året da elbilene for alvor kommer på markedet.

Det har lenge vært mye snakk, og lite å se til de elektriske bilene på norske veier. I følge prosjektet Grønn Bil ruller det totalt omkring 3.250 elbiler i Norge, et tall som vil stige betraktelig i år.

Førstemann ut
Først ute er den lille elektriske i-MiEV fra Mitsubishi. Bilen har vi sett en stund, og DN.no prøvekjørte den i Paris for noen år siden. Nå i starten av januar presenteres bilen på det norske markedet, og i følge importøren er forventningene høye.

Les D2s test av i-MiEV: Kjøringa mot strømmen

 

- Vi har nå passert over 400 forhåndssalg, og ser ikke bort fra at vi kan runde 1000 Mitsubishi i-MiEV i år, sier Jessen til DN.no.

De franske bilmerkene Peugeot og Citroën kommer også med hver sin versjon av Mitsubishis bil til omkring samme pris.

Og det kommer enda flere elektriske biler fra de veletablerte bilprodusentene utover året, noe som vil bringe elbilen nærmere en større utbredelse.

Årets bil
Ekstra spennende er den nye Nissan Leaf som også kommer i 2011. Leaf ble i fjor høst kåret til årets bil i Europa, og lever under et visst forventningspress.

 

Bilen er større en noen av de andre elbilene, og skal kunne konkurrere på pris med tradisjonelt drevne biler i samme størrelse. Bilen er ventet til det norske markedet til sommeren, men prisen er ennå ikke klar.

Les også: Nissans elbil på vei

Nissan har sammen med Renault bestemt seg for å bli ledende på elektriske biler i fremtiden. Dette bar også Renaults stand under høstens Parisutstilling preg av. En lang rekke modeller kommer med elektrisk drivlinje. Men de første kommer nok ikke på det norske markedet før i starten av 2012.

Les også: Skal gjøre forretning på Renault

Første kineser
I år vil vi også kunne se de første kinesiske bilene på norske veier. Autoindustri, som også sysler med Subaru-importen til Norge, har importagenturet til kinesiske BYD til Norge.

- Vi jobber med å få biler i test i siste halvår 2011, og mest interessant er da BYD E6, sier Jan Kåre Holmedal, administrerende direktør i Subaru Norge til DN.no.

 

E6 er en ren elbil på størrelse med en ordentlig familiebil.

- Det unike med bilen er rekkevidden og størrelsen, det er et spennende konsept, sier Holmedal.

Med en rekkevidde på 30 mil, og seteplass til fem, slår BYD de fleste elbilkonkurrentene ned i støvlene på disse kriteriene.

Når bilen eventuelt vil komme i salg, kan ikke Holmedal si noe om før bilene er testet skikkelig både for kulde og for å skaffe seg erf#229er med denne typen biler.

Både hos Mitsubishi og BYD innrømmes det at teknisk vedlikehold kan være en utfordring for elektriske biler.

- Vi starter omfattende teknisk trening i januar, sier Jessen, slik at de skal få sertifiserte mekanikere også for de elektriske bilene.

Også norsk
Den amerikanske bilprodusenten Fisker kommer også til neste år med sin elektriske bil Karma. Bilen har en såkalt rekkevidde-forlenger i form av en separat bensinmotor som lader batteriene underveis. Aluminiumsrammen er utviklet av Hydro, og bilen har dermed visse norske gener. Den er tegnet av dansken Henrik Fisker, og bygges hos Valmet i Finland.

 

I Norge har bilen fått samme importør som Porsche, og legger seg også i det øvre sjiktet rent prismessig.

Les også: Miljøluksus til Norge

På samme fabrikk i Finland produseres også den norske elbilen Think. Denne kommer i januar også som fireseter, noe som vil gjøre den adskillig mer praktisk enn den hittil har vært.

Les også: Think blir fireseter

Trege tyskere
De tyske produsentene er noe tregere ute, men alle er i gang med prosjekter på elbiler. Audi kommer med en en såkalt e-tron-versjon av R8 i 2012, og har nå en flåte elektrisk drevne A1 som testes i München.

Les også: Audi med mini-elbil

Fra samme konsern kommer Volkswagen Golf e-motion i 2013 eller 2014. Mercedes forsker også på elektriske utgaver av både A-klasse og den lille bilen som mange tror er en elbil, Smart. BMW ansetter en rekke nye teknikere nå for å sette fart i utviklingen av sine modeller basert på alternative drivstoff.

I samme genre som Fisker, stiller også Opel Ampera som kommer til høsten. Bilen har en utvidet rekkevidde på inntil 50 mil ved hjelp av en liten bensinmotor.

Les også: Her er prisen på Opels stikkontakt-bil

 

Svensker
Svenskenes stolthet Volvo forsker mye på en elektrisk versjon av minstemann C30, men har ennå ikke annonsert noe tidspunkt for når bilen kommer på markedet. Volvo følger sin vanlige strategi og satser på sikkerhet, også for elbilene. Blant annet er batteriene plassert utenfor kollisjonssonerne, og bilen er utførlig kollisjonstestet.

I Paris i fjor høst sto også en elektrisk versjon av Saab 9-3 på podiet. Når vi eventuelt får se den bilen på veien, kommer an på flere ting enn om fremtiden er elektrisk.

Og skal Grønn Bils mål om 200.000 ladbare biler i Norge i 2020 holde stikk, er det på høy tid at de etablerte bilprodusentene kommer på banen med sine alternativer.

Les også: Her er de heteste bilnyhetene i 2011

2010s beste biler

Dette er lesernes favoritter

Knallår for bilimportørene

Amerikanske bilprodusenter jubler over økt salg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.