<p>Kremfjes. Baileys er den dominerende aktøren i kremlikørmarkedet. Øyvind Løkling sier han har lagt vekt på at Fjording skal skille seg ut: – Fjording er mindre søt, har mer sting og et naturlig preg.</p>

Kremfjes. Baileys er den dominerende aktøren i kremlikørmarkedet. Øyvind Løkling sier han har lagt vekt på at Fjording skal skille seg ut: – Fjording er mindre søt, har mer sting og et naturlig preg.

Han fikk en kremidé for 15 år siden

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jørn-Arne Tomasgard publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Loen

Nå utfordrer Øyvind Løkling kremlikørmarkedet med karamell, kakao og potetsprit.

– Ideen har modnet frem. Jeg fant ut at jeg ikke skal bli han på eldrehjemmet som sitter og snakker om ideen som aldri ble realisert, sier Øyvind Løkling (38).

Fakta: Fjording

Norsk kremlikør produsert av Gardsbrenneriet på Sandane.

Gründer og eier er Øyvind Løkling fra Nordfjordeid.

fjording.com

Han sa opp jobben som markedsfører innen byggevarehandel, og har brukt det seneste året på å utvikle kremlikøren Fjording. Ideen kom i festlig lag, og den ble også brukt i oppgaver han skrev som student.

– Jeg tenkte: «Hvorfor lager ingen en nordisk kremlikør?» Siden er ideen blitt tatt frem i ulike festlige lag, forteller Løkling.

Fersk i faget

Opp gjennom årene har han egentlig bare ventet på at noen andre skulle ta den, noen som driver i drikkevareindustrien. Men det skjedde ikke.

For et par år siden så Løkling at han måtte frigjøre tid om han skulle realisere ideen, og i mars i fjor sluttet han i jobben. Han hadde aldri laget et mat- eller drikkevareprodukt tidligere, og måtte finne ut av alt fra blandingen av selve likøren til hvor han kunne få tak i flasker og etiketter.

Siden de første flaskene ble tappet i mars, har han brukt tiden til å banke på dører til hoteller og restauranter i Oslo der han bor, og i hjemfylket Sogn og Fjordane.

Ingrediensene er norsk potetsprit, spritstabil fløte hentet fra Nederland, karamell, hasselnøtt og kakao, og likøren produseres av Gardsbrenneriet på Sandane.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Hestegal

– Navnet har link til «fjord» som er en internasjonal kjent norsk merkevare, det har en relasjon til stedet jeg kommer fra, og det viser til fjordhesten.

Løkling forteller at han har en spesiell kjærligheten til fjordhesten siden han vokste opp med den.

– Bestefar drev oppdrett av fjordhester. Jeg har sagt at jeg vil gi en dollar for hver flaske jeg selger til ulike miljøer og arrangementer som fremmer fjordhesten.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk