Etter tre års planlegging ble Navs gigantiske moderniseringsprosjekt stanset etter bare kun tre måneders drift.

Under høringen i Stortingets kontroll og konstitusjonskomité mandag ville politikerne høre konsulentselskapenes forklaring på hvorfor det gikk galt.

- Nav hadde ikke den rette planen, sier Jan Erik Huun, direktør for arbeids og velferdsområdet i Accenture. 

Han mener også at moderniseringsprogrammet ikke lyktes fordi man valgte feil modell for gjennomføring av prosjektet, og at Nav ikke utnyttet ikt-markedet på beste måte.

- Jeg deler også Nav-sjefens betraktning av at de gapte over for mye, sier Hunn.

Les også: Nå må Nav svare

Da moderniseringsprogrammet ble lagt om sommeren 2013 var det brukt i overkant av 700 millioner kroner, og mellom 110 og 170 millioner kroner av disse var gått tapt. I tillegg er det en risiko for at like mye kan være tapt, men det blir først klart når man landet planleggingen av fase to og tre av moderniseringsprogrammet og ser hvor mye av fase 1 som kan bli brukt  videre.

Essensielt å vite hvor man er og hvor man skal

McKinsey ble leid inn av Nav først et halvt år etter at moderniseringsprogrammet var stanset, og direktør Ole Jørgen Vetvik er nøye med å understreke at McKinsey dermed ikke har grunnlag til å vurdere hvorfor moderniseringsprogrammet ikke lyktes slik det opprinnelig var planlagt.

Mc Kinsey har likevel en del generelle betraktninger, blant annet basert på forskning i samarbeid med Oxford.

- Det aller viktigste er at man har klart for seg hva man søker å oppnå med den ikt-utviklingen som skal gjennomføres, sier direktør for McKinsey og Company Norge, Ole Jørgen Vetvik.

Ifølge Vetvik er dette svært viktig for å lykkes:

  • Det må være helt tydelig hvilken virksomhetsutfordring man søker å løse, eller hvilken gevinst man søker å realisere.
     
  • Det er ekstremt viktig at man ikke begynner å programmere , eller iverksette dyrt utviklingsarbeid før man har det helt klart for seg hva det er man skal løse.
     
  • Man må forstå hvilke prosesser man ønsker å forbedre i virksomheten, altså hvor man er og hvor man skal.
     
  • Det må være helt tydelig hvordan ikt-systemene understøtter at disse systemene blir bedre.
     
  • Man må ikke iverksette ikt-arbeid før man skjønner hvordan de tekniske tingene man utvikler faktisk sørger for at virksomheten blir bedre.

- Hvis man ikke kan se hvordan ikt-systemene veldig klart og tydelig fører til at virksomheten blir bedre, ja, da må man for guds skyld ikke sette i gang, sier Vetvik.

Etter tre måneders drift ble det altså klart at planleggingen som var gjennomført de siste tre årene ikke var god nok, og prosjektet ble stanset.

Les alle sakene DN har skrevet om Nav de siste månedene:

Nå må Accenture svare for Stortinget

- Rydder ikke opp i eget hus dnPlus

Nav-direktøren må forklare seg på nytt

Landets mest eksklusive «navere»

(debattinnlegg)

Hvordan unngå it-skandalene dnPlus (debattinnlegg) 

Tre milliarder til ett selskap

Søkte rådgiver uten egeninteresse

 

Åpner for å granske bruk av konsulenter  

Nav: For tidlig å si hva kostnadene blir  

Utsetter behandlingen av Nav dnPlus

Varsler milliardsmell for it-satsing dnPlus

Nav-sjefen sendt på lederkurs dnPlus

- Nyttig

 

Hvorfor går det galt? dnPlus  (debattinnlegg)

Kontrollkomiteen krever å få se Navs kontrakter

Nav gir egen konsulentbruk stryk dnPlus

- Jeg har tatt grep  

- Sløsing med offentlige midler  

Nav-konsulenter i årevis dnPlus  

Nav på teppet dnPlus (krever innlogging)

Ble advart om høy risiko dnPlus (krever innlogging)

Kan ha tapt 340 mill. på it-bom dnPlus (krever innlogging)

Avgått direktør slipper å svare

- Hvordan kunne dere sitte å se på at det gikk så gæli  

Må inn på teppet dnPlus (krever innlogging)

  Krever svar på hvor 700 Nav-millioner har blitt av

Nav hardt ut mot Hornes pappaperm dnPlus

Krevde mindre detaljstyring dnPlus (krever innlogging)

– Setter ledelsen litt sjakkmatt

Gir Nav detalj-instruks dnPlus (krever innlogging)

- Dette er en hjelp for Nav  

Krasjmøte i døren  (kommentar)

- Jeg forventer at Nav leverer

- Nav ligger langt etter planen dnPlus (krever innlogging)

Leide konsulenter for 1,1 milliarder  

Halvparten av de it-ansatte i Nav er innleid

- Uforholdsmessig mye administrasjon for små oppgaver

Varsler Nav-«rystelser» dnPlus (krever innlogging) 

Sier hun ble beskyldt for å tie om 800 mill.  

«Umenneskelig press» dnPlus (krever innlogging)

- Utsatt for et umenneskelig press

Kaller Nav-sjefen inn på teppet  

IKT-direktøren i Nav slutter

- Det holder ikke bare å si ifra når det går skikkelig galt  

Viktigere enn bråk fra Brekk dnPlus  

 

Optimisten i Brønnøysund dnPlus  

Betaler for tjeneste som ikke brukes dnPlus (krever innlogging)

Kritiserer McKinsey-bruk i Nav  

Politikken stanger i Nav dnPlus  

Mister nattesøvnen av Navs it-løsninger

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.